I O T

„•• — -„

Projekt •• — – ma na celu wymianę dobrych praktyk pomiędzy organizacjami partnerskimi oraz wsparcie sektora edukacji publicznej w nauce programowania, uatrakcyjniając ofertę edukacyjną dla młodzieży. Łączy on elementy historii z nowoczesnymi technologiami. Podczas warsztatów dla młodzieży opowiemy o historii telekomunikacji, zaznajamiając uczestników z alfabetem Morse’a. Przechodząc do współczesności, zaprezentujemy łatwe w obsłudze narzędzie do programowania blokowego wyposażone w opcje Internetu Rzeczy. Dzięki narzędziu TUNIOT młodzież samodzielnie zaprogramuje lampę, którą będzie można włączyć i wyłączyć za pomocą kanału internetowego: aplikacji na telefon czy portalu społecznościowego. W ten sposób będzie można przekazywać informacje na odległość zakodowane alfabetem Morse’a. Ten prosty projekt ma na celu uzmysłowić młodzieży możliwości, jakie stwarza wykorzystanie Internetu do przepływu informacji i sterowania urządzeniami codziennego użytku. Projekt wpisuje się więc w koncepcje Internetu Rzeczy, coraz szerzej propagowanej koncepcji, która w najbliższej przyszłości ma potencjał stać się codziennością wielu ludzi.

Programowanie jest umiejętnością szeroko poszukiwaną na rynku pracy, a popularność nowych technologii pozwala zakładać, że ten trend się utrzyma. Projekt •• — – ma na celu wpłynąć na postawę młodzieży szkolnej poprzez rozbudzenie ciekawości i poczucia możliwości twórczych. Chcemy pokazać, że programowanie nie jest trudne, w szczególności w kontekście niskiego odsetku młodych kobiet wybierających zawody związane z programowaniem i nowymi technologiami.

Projekt wymiana dobrych praktyk trwa od października 2020 roku do lutego 2022 roku. Kluczowym elementem transferu dobrych praktyk w dziedzinie programowania jest Krótki Program Szkoleniowy dla Pracowników w Tunezji, podczas którego uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności posługiwania się narzędziem TUNIOT, a także opracują scenariusz warsztatów dla młodzieży. Warsztaty będą przeprowadzane w każdym kraju partnerskim. W trakcie realizacji tego zadania przeszkoleni uczestnicy przygotują materiały wideo, które uzupełnione o własne pomysły najzdolniejszych uczniów stworzą film instruktażowy dla nauczycieli i edukatorów.

Zarówno wielojęzyczne narzędzie TUNIOT z interfejsem w języku angielskim, polskim, francuskim, czeskim i słowackim, jak i scenariusz warsztatów wraz z instruktażowym wideo będzie dostępne jako Otwarty Zasób Edukacyjny na europejskich platformach edukacyjnych. Mamy nadzieję, że w dłuższej perspektywie projekt przyczyni się do wzmocnienia kompetencji cyfrowych młodzieży oraz rozwoju koncepcji Internetu Rzeczy.

Organizacje uczestniczące: Fundacja Antares, Association Jeunes science de Tunisie – Club de Djerba, Euroteam Czech Republic, z.s., MARMAJ

Link do narzędzia TUNIOT

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe